piatok 26. apríla 2013

Rozumy jednej blogerky 2#

Sharon sa ide znovu venovať nejakej téme...

Prečo majú staré knihy zlú čitateľnosť?
Prečo nás knihy z dôb našich starých rodičov nudia?
Sú staré knihy vôbec zaujímavé?



Neviem ako vy, ale ja mám niekedy cez letné prázdniny problém s tým, že neviem čo čítať - pretože v kníhkupectvách nevidím nič dobré. A keď sa mojich rodičov spýtam, či nemajú nejakú dobrú knihu navrhnú mi napríklad Angeliku (Anne Golonová a Serge Golon), idiot (Fiodor Michajlovič Dostojevskij) al. Winnetou (Karl May)... atď. A ja nad nimi vždy ohrniem nos, pretože mi nepripadajú zaujímavé. Ale prečo?
No... Musím vedieť, prečo mi nepripadajú zaujímavé - či nie?
Krásni mladí ľudia sú hračkou prírody, ale krásni starí ľudia sú umelecké diela.
Je to preto, pretože je tá kniha naozaj nezaujímavá? Nie.
My mladší „ľudkovia“ sa zdržujeme starých kníh z iných dôvodov. A nie sú to dôvody, že kniha je nezaujímavá a príbeh staromódny. Aj v dnešnej dobe čítame predsa knihy zo stredoveku, alebo z vašej doby – ale teraz sú knihy písané inak. A tu je pár dôkazov:

1.       Priama reč:
SD (staré doba)
- Pravdaže, pán dôstojník, - vrešťal hrbáč piskľavým hlasom, - aj ja túžim po sláve, zlate a ženách. A na dedine nič také nenájdem...
- A ty nevieš, - povedal kapitán, usilujúc sa  zachovať vážnosť, – že do kráľovho vojska prijímame len mužov najmenej 165 centimetrov vysokých a pekne urastených?
ND (nová doba)
„Princ, nešli by ste sa so mnou poprechádzať?“
„Nechápem, prečo túžite po prechádzke so mnou.
„Snažím sa urobiť si o vás názor.“
Začudovane zdvihol obočie. „Čiže skúška, už chápem. Očakávate teda, že sa bude pred vami predvádzať?“
Knihy písane priamou rečou SD sa mi čítajú zle, pretože som zvyknutá na priamu reč v úvodzovkách – teda v ND. Ale nie je to len preto. Ak sa pozriete, sú aj iné rozdiely medzi priamou rečou v SD a ND. Nepatrné, ale sú tam. Nevravím však, že je to zlé. Ale je to jeden z malých dôvodov, ktoré sa vyskytujú.
2.       Vôňa
Všimli ste si niekedy rozdielnu vôňu ND a SD? Zatiaľ čo ND má nevýraznú vôňu novoty a čerstvých stránok – SD má výraznú vôňu, ktorá mi do hlavy zasadzuje pocit staroby. Istým spôsobom ma odradzuje aj ona. Je to divné, ale je to tak.
3.       Doba – ľudia okolo nás, názory, pohľady...
Myslíte si, že keď prídete do školy s knihou Winnetou tak sa všetci budú čudovať, že ste taký múdri? V dnešnej dobe – škoda – nie. Áno, deti v dnešnej dobe čítajú knihy, nevadí to. Ale knihy typu HG, TVD, Twilight, HP... atď. Dokonca aj povinné čítanie sa zmenilo na modernejšie knihy. Nie všetci sa totiž odvážia čítať knihu z SD na verejnosti.
4.       Obálka, stránky...
Mylná predstava,  že na obálke a stránkach kníh nezáleží je naozaj pekné klamstvo.
Je to úplne rozdielne. Z nejakého dôvodu nás to odpudzuje. Dokonca aj stránku s iné. Aj písmo, aj štýl... Aj všetko!

5.       Výrazy
Pozrime sa na výrazy v SD.
-          Akože, madame, odmietate so mnou večerať?
-          Prosím?
-          Vy ma vyháňate?
-          Nerozumiem vám, monsignore.
(Kráľovnin náhrdelník 1 – Alexandre Dumas)
A teraz ND.
„Ale Brigan, nebuď ako malý. Matka predsa dokáže rozoznať, kedy jej dieťa klame. Jedávaš poriadne?“
„Nie,“ priznal Brigan ponuro. „Dva mesiace som nejedol. Držím hladovku na protest proti jarným povodniam na juhu krajiny.“
„Podarený,“ povedala Roen a načiahla sa za miskou s ovocím, „Daj si jablko, synček.“
Zatiaľ čo v SD je všetko písané krásne v štýle vykania a vľúdneho správania, pri ND si všimnime úplne inú zostavu. A aj poradie slov. Väčšinou sa neoslovujú, zatiaľ čo v SD sa oslovenie používa často...

Takže čo nás odrádza od čítania starých kníh? Nie sú to príbehy a zápletky. Povedzme, že keby niekto prepísal knihu Winnetou do dnešnej formy – so všetkým všade (aj s výrazmi „dočerta“, „BFF“, „Drž hubu!“, „Vypadni!“, „Pako“, „debil“... atď.) – tak by som si ju asi aj prečítala. Ale keďže som ešte nič také nenašla – tak smola.
Toť asi vsjo od Sharon!

Pozn. - Kríž a ruža (Michel Saint-Loup)
         -  Ohnivá (Kristin Cashore)
         - Kráľovnin náhrdelník 1 (Alexandre Dumas)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára