pondelok 29. apríla 2013

Mesto kostí (Nástroje smrteľníkov 1#) - Cassandra Clare

Stačí sa len poriadne pozrieť a svet je iný...

Ďalšia kniha čítaná v CZE
Clary je obyčajné dievča s najlepším kamarátom Simonom. Jeden večer sa rozhodnú, že si zájdu do nočného klubu a ona uvidí niečo, čo by vidieť nemala. A jej život sa obráti naruby. Zistí, že všetko čo poznala je v skutočnosti úplne iné. Stojí sa svojou rodinou aj svojimi priateľmi, aj keď jej všetci klamali.
Názor Holly Black (pikoška: také malé som to nevedela prečítať a čítala som Holy Bible - Svätá biblia -, takže je to názor svätej biblie, haha): "Zábavná, temná a sexy. Jedna z mojich obľúbených kníh."

Originálny názov: The Mortal Instruments 1 - City Of Bones
Český názov: Nástroje smrti 1 - Město z kostí
Autor: Cassandra Clare
Rok vydania originálu: 2007
Rok vydania na Slovensku: 2012
Strany: 440
Vydavateľstvo: Slovart
Séria: Nástroje smrteľníkov 1


Čo by ste mali vedieť:
 Žáner: romantika/fantasy/záhadné
Pokračovanie: zatiaľ má 3 časti (túto, mesto popola a mesto skla)
Film: na moje prekvapenie má v Amerike (Anglicku?!) vyjsť tento rok v októbri, takže je otázka času, kedy to dorazí aj sem ku nám.

Kniha v mojich očiach:
Clary je obyčajné dievča.  Haha! Vážne podarený vtip. Naozaj si nemyslím, že Clary je obyčajné dievča s najlepším kamarátom Simonom. 
Viete čo? Simon! Naozaj ma sklamal, pretože som tak trochu dúfala, že to bude naozajstný najlepší kamoš. Lenže to sa asi v knihách nedá. Ale aj tak som bola radšej, keď to nebol gay. Problém je, že už som toho mala naozaj po krk. Z hľadiska čitateľa, priateľstvo medzi chlapcom a dievčaťom je v knihách vždy niečím pokazené - Harry Potter: Dumbledore si myslel, že s Hermionou niečo má (a ja som dúfala, že bude mať, haha) a nakoniec bol s Hermionou Ron; Twilight - všetci kamoši ju chceli, dokonca aj Jacob do nej bol, takže žiadny normálny chlapčenský kamoš; Hry o život - aj tu vidíme, že Galovi sa Katniss páčila; Nadpozemská - nemohli ostať Clara a Tucker iba kamarátmi (nie nemohli, pretože potom by to nebolo tak super... ale to už len tak); Škola noci - Damien je gay... Vidíte? Z hľadiska čitateľa sa z toho môžem akurát scvoknúť. V normále nie je problém mať za kamaráta chlapca (aj keď väčšinou si ľudia myslia, že spolu chodíte), ale nemusí to byť ani gay a ani sa mu nemusíte páčiť. Tak prečo to do každej knihy dávajú?

„Znie to akoby zjedol slovník a teraz náhodne zvracal slová.“
Ale poďme ku hodnoteniu knihy. Ako povedala aj Holly Blacková (Holy Bible), tak v tejto knihe vtipy nechýbali - čo veľká chyba pár iných. Vážne som sa vždy zasmiala (a keď som sa začala smiať počas obeda, keď som si ju potajme čítala, tak sa na mňa všetci pozerali ako na blázna).
 Ďalej bola kniha úžasná v tom, že ste nemohli predvídať čo sa stane (preto sa snažím nepísať veľmi o čom to bolo). Na každej strane uvidíte prekvapenie. Nemôžete si len tak domyslieť, že tam bude to a to. V niektorých knihách sa to dá a ak také knihy máte radi, tak túto neotvárajte.
Priznám sa, že som epilóg nečítala, pretože som sa obávala, že potom to nevydržím a siahnem po druhom diely. Lenže ja po ňom siahnuť teraz nechcem. Mám nové knihy s listami a čakajú na prečítanie. A keďže ide o Zasvätenú, Akadémiu temna 3 a zvyšné 3 časti padlých anjelov (zistila som, že som prečítala len 1 a 3, haha) tak som sa neodvážila epilóg otvoriť.
A to nadväzuje na ďalšiu skvelú vlastnosť tejto knihy - napínavosť. Wow! Nie je to však kniha, ktorú by ste kvôli tejto napínavosti museli zhltnúť naraz. Ja som ju čítala na štyrikrát, haha. Ale to skôr preto, pretože som bola večer hrozne unavená a nezhltla som ju. Táto napínavosť je iná - musíte sa dožadovať odpovedí, ktoré vám a Clary vzkrsnú v hlave. 
Konečne niečo kde sa spojili všetky možné druhy fantasy postáv - čo ma potešilo. Naozaj sa to vo väčšine kníh nevidí. Ale Cassandra spravila v tomto prevrat. Konečne žiadna kniha točiaca sa stále okolo upíroch al. anjeloch. Nie! Konečne niečo, kde je všetko pohromade.
„Smutní sú len tí, ktorí nemajú svoj cieľ. Ja cieľ mám.“
 Našla som tu len jeden jediný problém. Teda ten, že mi to pripadalo znovu ako na horskej dráhe. Od začiatku sa šplháme a šplháme a potom na vás vybafnú informácie a všetky naraz tak rýchlo, že sa z nich úplne popletiete.

Clary je na to, že je teenegerka v mojom veku, úplne normálna - čo sa v iných knihách povedať nedá. Nebola žiadna "premúdralá", neovládala milión cudzích jazykov, stála si za svojim a city mala úplne rovnaké, aké by som mala v jej postavení aj ja. Takže to sa mi páčilo, pretože väčšina autorov robí chybu, že hlavné postavy príliš zveličujú.
Jace bol arogantný Hlupák s veľkým H. Poučoval Clary a pri tom robil rovnaké chyby ako ona. Ale aj tak som si ho zamilovala a priznám sa - hneď čo ho uvidela Clary pri tej recitácii, tak som sa do neho zamilovala. Pred tým nie, ale potom som sa vážne! Haha!

Môj názor na...
...obálku: V slovenčine je nezaujímavá. Keby som okolo nej šla v kníhkupectve tak by som po nej rozhodne nesiahla. V češtine je detinská. Takmer som sa pri nej rozplakala a mala som pocit, že idem čítať knihu pre deti na zaspávanie (čo rozhodne nie je pri tých vlkolakoch a upíroch a všetkého toho). V originále je najlepšia. Takže neviem ako ohodnotiť.
...tému: Originálna (inú podobnú som nečítala), zaujímavá, napínavá... Naozaj ma dostala.
...štýl písania: V tomto prípade musím znovu podotknúť, že tretia osoba mi padla.







a dala by som aj 4 a pol, pretože tá jedna chyba z môjho pohľadu v podstate nebola nič...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára