piatok 12. apríla 2013

Výnimočná - Kristin Cashore

Od narodenia mala jedno oko iné, ako druhé. Pracovala pre jej tvrdého stýka Randu, ktorý nepoznal zľutovanie nad nikým, kto mu nevyhovel. A ako dievča s výnimočným obdarením mala dokázať danému človeku, čo sa stane, keď neuposlúchnu rozkaz kráľa Middlensu. A zrazu sa v spoločenstve, ktoré založila, aby dokázala, že nie je taká hrozná, začnú diať divné veci. No a do všetkého toho sa zrazu objaví aj ten divný Lienidčan Grandemalion, o ktorom Katsa nemá ani najmenšie potuchy.
Názor The New York Times: "[Katsa] obracia na ruby všetky doterajšie biologické a kultúrne stereotypy o ženskej slabosti... plná zúrivosti, radosti a občas clivoty a nostalgie."

Originálny názov: Graceling
Spisovateľka: Kristin Cashore (ktorá sa od prečítanie jej prvej knihy - tejto - radí medzi moje obľúbené a neustále čakám, že napíše niečo nové)
Rok vydania: 2008 (myslím, SVK - 2009)
Prekladateľ: Tatiana Laliková
Vydavateľstvo: Ediposs Bratislava (ďalšie, o ktorom som nemala ani páru)
(Strany: 411)
Pre tých, ktorý nechcú vedieť veľa, preskočte na: Kniha v mojich očiach
Katsa je Výnimočná s darom zabíjať, ktoré sa však neskôr preukáže ako úplne iné. A keď stretne princa Poa z Lienidu, tak sa jej život nadobro zmení. S myšlienkou, že musí zistiť kto ukradol Poovho starého otca. Niekto z Middlunsu? Niekto z Lienidu - Sunderu - Westeru - Estillu? Alebo mierumilovný kráľ Leck z Monsey? 

Kniha v mojich očiach:
Nikdy som nemala rada knihy, ktoré sa odohrávali v minulosti, kde sa šermovalo a podobne. Lenže táto kniha vo mne úplne zmenila postoj. Katsa vo mne zobudila chtíč po odvahe a skutočnosti, že ženy nie sú také slabé, ako sa zdajú. No a romantika mi tam vôbec nechýbala. Síce bolo úplne predvídateľné, že nakoniec bude s Poom, ale podľa mňa bola Katsina reakcia na to zistenie ohľadne Poa hrozne prehnaná. Inak zábrany proti tej knihe nemám a čítala som ju už najmenej 5 krát a stále ma to rovnako berie ako po prvý raz. Vrelo odporúčam.
Postavy mi boli od začiatku sympatické.
Po - milujem ho! Ako ja viem, že neexistuje, ale je proste úžasný!
Katsa - s tou jej blbou zdržanlivosťou proti mužom ma štvala. Ale vyvolala vo mne pocit, že nie som taká slabá, za akú ma všetci považujú.
Raffin - zmena farby vlasov? Zabil... Haha! 
Randa - hrozne zneužíval Katsu, aj keď chápem, že chcel byť najsilnejším kráľom, ale hrozne sa mi vzpriečil. Navyše bol hrozne naivný, keď si myslel, že niekoho ako ju sa dá skrotiť, aj keď ste jej strýko.

Spisovateľka:
Kristin C. vyrastala na vidieku v severovýchodnej Pennsylvánii ako druhá zo štyroch sestier. Má bakalársky titul z Williams Colage a magisterský z Center for the Study  od Children´s Literatury na Simmons Collage (to je fáákt dôležité, stačí že má bakalára a magistra, nie? :D) . Pracovala ako cvičiteľka psov, balička v továrni na čokoládu, asistentka editora a spisovateľka na voľnej nohe (dobrá!). Žila na mnohých miestach (Sydney, New York, Boston, Londýn a Austin) a teraz býva v Jacksonville na Floride, kde k jej každodenným činnostiam patria vychádzky popri rieke St. Johns a počítanie pelikánov v dokoch (zaujímava činnosť).
Debutový román Kristin C. Výnimočná vznikol na základe jej fantazijných predstáv o dievčati, ktoré má výnimočné schopnosti - a ktoré sa spriatelí s mladíkom, ktorý je jej pravým opakom.
 Napísala ešte ďalšie dve knihy, ktoré sú nepriamo spojené s Výnimočnou - Ohnivá a Iskrivá. (O viacerých zatiaľ neviem, ale snažím sa zohnať! :D)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára