streda 15. mája 2013

Charlieho malé tajomstvá - Stephen Chbosky

 Nikto nevie odkiaľ je...
ani komu píše...
a ani kto je naozaj...

Charlie žije v deväťdesiatich rokoch. Jeho život je úplne iný, ako životy ostatných. Jeho priateľ a jeho teta zomreli a od vtedy sa od ostatných líši. Jeho prvý rok na strednej je však o to zaujímavejší. Prvý krát sa do niekoho zamiloval, aj keď s ňou byť nemohol. Prvý krát ochutnal cigarety, aj keď to musel pred rodičmi skrývať. Prvý krát spravil veľa vecí... Ale najmä - bol s jeho priateľmi nekoneční.

Originálny názov: The Perks of Being a Wallflower
Názov v slovenčine: Charlieho malé tajomstvá
Autor: Stephen Chbosky
Rok vydania originálu: 1991
Rok vydania na Slovensku: 2012
Strany: 204 strán plných emócií
Vydavateľstvo: Slovart

Čo by ste mali vedieť:
Žáner:  romantika/psychológia/real /hudobné/záhadné + diary
Pokračovanie: nemá
Film: svetovú premiéru mal na jeseň 2012 a hlavné role si zahrala Emma Watson (Harry Potter) a Logan Lerman (Percy Jackson)

Prvá vec je, že som nikdy v živote nečítala niečo podobné. A ak som aj čítala, tak to nebolo niečo tak fantastické ako toto.
„Pretože... počkaj... ty si zhulený?“
V prvom rade by som asi knihu pochválila za originálnosť štýlu písania. Bolo to niečo ako denník (aj keď dátumy som vôbec nevnímala), ale v listoch. Trochu ma hnevalo, že nemám najmenšie potuchy, komu to písal. A ani kto boli naozaj jeho priatelia. Od začiatku som si dokonca meno Charlieho brata menila na Brat. A to vôbec nedávalo zmysel. No nikdy som nevidela nič podobné a myslím, že ani nechcem. Pretože pochybujem, že by nikto dokázal tak dokonale opísať všetko v listoch a pri tom neporušiť to, aby to vyzeralo ako písanie listu a nie rozprávanie (čo ma dosť štve pri denníkových štýloch, ale tu som nemala problém).
Kniha ma tiež dostala na to, že to Charlie tak dokonale prežíval. A síce som nežila v deväťdesiatich rokoch, prvý krát som nemala problém sa do tých rokov aj vžiť. Nedokážem čítať knihy, ktoré mám po rodičoch, ale táto bola fantastická (aj keď po rodičoch síce nebola, ale bola z ich doby). A tak trochu som sa s jeho životom porovnávala. Porovnávala som dvadsiate roky s deväťdesiatimi a naozaj sa toho veľa nezmenilo. Možno som v niektorých častiach bola on. Cítila som, akoby som tam namiesto neho stála ja, pretože rovnako ako nehorázne veľa premýšľam. Máme len jeden rozdiel. On sa vám so všetkým zverí a ja väčšinu zahrabem na mojom cintoríne v hlave. Ale dosť o blbostiach!
Príbeh to bol fantastický. A tá myšlienka - byť nekoneční - ma vážne zaujala viac, než by som chcela. Asi začnem počúvať Beatles, haha. A všetky tie knihy, ktoré číta. A ešte aj myšlienka na obrázku. Prijímame lásku, o ktorej si myslíme, že si ju zaslúžime. A prinútilo ma to počúvať Pink Floyd (Another Brick in the Wall).
„Ale keby si bol gej, nikdy by som s tebou nechodil. Si strašný.“
Vážne túto knihu odporúčam. Aj keď až tak v pätnástich (a nie v dvanástich, ako je na obale), hlavne kvôli tej masturbácii, sexu, huleniu a toho okolo... :D Ale ja som to prečítala, takže tak. Navyše mám knihu z knižnice základnej školy, haha.
Kniha je o ozajstnom živote. O tom, aký je a ako sa ho Charlie snaží prežiť. Ako je napísané na obale: Snaží sa žiť čo najlepšie, ako vie, no zároveň uteká pred sebou samým. No a práve to sa mi na tom páčilo. Nebol to vymyslený dokonalý život, pretože taký neexistuje.
Bolo to aj trochu vtipné, takže to nebola jedna z tých nudných kníh, ktoré čítate iba kvôli možnej romantike a nudnej scéne s nádejou, že príde niečo zaujímavé.

Obálka ma sklamala. Vážne... Čo má znamenať ten malý obrázok na pravo hore? Podľa mňa je to dosť nudná obálka a nebyť slov na zadnej strane obalu, tak ju ani nevezmem do rúk.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára